Jumaat, November 20, 2009

Daging Korban


Assalamu'alaikum..

Sekadar renungan buat diri ini dalam menjalani bulan ZulHijjah 1430.

Allah s.w.t perintahkan Ibrahim a.s supaya menyembelih Ismail a.s.

فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ


Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?. Anaknya menjawab: Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar. (as-Saffat: 102)

Allahu.. Sudahlah ditinggalkan si anak dan isteri sekian lama demi pergi mentablighkan agama, baru sahaja Ibrahim a.s melerai rindu kembali ke pangkuan keluarga. Allah perintahkan supaya Ibrahim a.s menyembelih pula buah hatinya. Allah beritahu..

إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاء الْمُبِينُ


Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata.
(as-Saffat: 106)

Iktibar:
Tuan-tuan yang mulia, Allah perintahkan supaya korban, namun Allah bukanlah nakkan daging. Tapi Allah nak tengok hati, adakah perkara yang kita sayang, sanggup kita korbankan untuk Allah, untuk agama Allah.

لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ



Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan takwa dari kamu. Demikianlah Dia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya.
Dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya. (Al-Hajj: 37)

Allah punya suka dengan pengorbanan keluarga da'ie ini, hinggakan amal-amal yang bersangkutpaut dengan perbuatan ahli keluarga Ibrahim demi agama Allah ini, diwajibkan ke atas umat ini untuk mengikutinya (terangkum dalam perlaksanaan amal-amal ibadah haji). Satu dunia umat Islam datang ke Makkah untuk buat apa yang Ibrahim, Hajar a.s dan Ismail a.s pernah buat. Dan kita amat dituntut untuk melakukan ibadah korban.

Para sahabat r.a juga dah buktikan mereka sanggup korban untuk agama Allah s.w.t. Abu Bakar r.a telah korbankan seluruh hartanya untuk agama Allah, Umar pernah korbankan separuh hartanya untuk agama Allah, sahabat-sahabat r.a berlumba-lumba lakukan pengorbanan diri, harta, masa, perasaan. Mereka sanggup hidup susah demi agama ini sampai ke seluruh alam. Demi agama Allah, mereka sanggup korbankan segala yang disayangi. Lalu bagaimanakah pula dengan keadaan kita, apa pengorbanan yang kita lakukan? Korban dunia untuk dapatkan akhirat atau korbankan akhirat untuk dapatkan duniakah kita?
Firman Allah:

قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ


Katakanlah (wahai Muhammad): Jika bapa-bapa kamu dan anak-anak kamu dan saudara-saudara kamu dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu dan kaum keluarga kamu dan harta benda yang kamu usahakan dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka). (At-Taubah: 24)

Selamat berkorban demi cinta..

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam..
subhanallah..
terima kasih atas pencerahan ini.

moge sama2 kita memperoleh cinta Illahi

Ishak Zaini berkata...

Slm..

Wa ma taufiqi illa Billah..
moga Allah kasih kat kita semua..

seorangnenektua berkata...

Semoga kita sentiasa berhijrah kepada 'lebih baik'

Lepas study, 4 bulan insyaallah! nenek doakan!

Pelajar mesti tunjukkan prestasi cemerlang supaya orang awam atau keluarga tak dapat jadilkan 'keluar jalan Allah' penyebab kegagalan!

Ishak Zaini berkata...

Aslmkm..

Hehe.. terima kasih nenek..
insyaAllah.. saya mahu hijrah..

taun lepas lepas abeh degree sy da khuruj 4bln.. pas diploma ni hmm.. susah skit nk 4bln lg sekali.. terikat dgn kpm da lani.. tapi sy niat gak la i.Allah.. doakan saya ya..Jazakillah.. :)