Khamis, November 12, 2009

Dakwah Nabi Nuh a.s


Assalamu'alaikum..
Firman Allah s.w.t:


وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَاماً فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَهُمْ ظَالِمُونَ



Maksudnya: Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Nabi Nuh kepada kaumnya, maka tinggallah dia dalam kalangan mereka selama sembilan ratus lima puluh tahun; akhirnya mereka dibinasakan oleh taufan sedang mereka berkeadaan zalim (dengan kufur derhaka).


(Surah al-Ankabut: 14)


Dalam ayat yang lain, Allah s.w.t berfirman:


قَالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلاً وَنَهَاراً


Maksudnya: (Setelah puas menyeru mereka), Nabi Nuh berdoa dengan berkata: Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menyeru kaumku siang dan malam (supaya mereka beriman)

(Surah Nuh: 5)


Ada banyak kisah dakwah Nabi Nuh a.s di dalam al-Quran, di sini sekadar ingin kongsikan mengenai dua ayat ini. (Sila juga refer penceritaan Allah tentang kisah Nabi Nuh a.s dalam surah al-A'raf, at-Taubah, Yunus, Hud, Ibrahim, al-Isra', Maryam, al-Anbia', al-Hajj, al-Mukminun, al-Furqan, al-Syu'ara, al-Ankabut, al-Ahzab, As-Soffat, Sod, Ghofir, Asy-Syura, Qaf, Az-Dzariat, an-Najm, al-Qomar, al-Hadid, at-Tahrim, al-Haqqah, Nuh)

Tidak tergambar betapa jerih payah dan cekalnya hati nabi Nuh a.s selama 950 tahun menjalankan usaha mengajak umatnya kepada Allah s.w.t siang dan malam dengan penuh kesabaran walaupun yang mengikuti baginda hanyalah sekitar lapan puluh orang. Sesungguhnya kuantiti pengikut bukanlah ukuran kejayaan dalam melaksanakan dakwah, kerana yang memberi hidayat adalah kerja Allah s.w.t.

(Jumlah lapan puluh orang sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas dalam Tafsir Ibn. Kathir)

Kerja dakwah adalah 'mahkota kerja', kerana jikalaulah ada kerja yang lebih mulia dari kerja dakwah, sudah tentu Allah telah beri kerja itu kepada Para Nabi dan Rasul iaitu orang-orang yang Allah paling kasih.

Nabi Nuh a.s selama 950 tahun siang dan malam telah buat dakwah. Umat ini insyaAllah akan menjadi saksi kepada Nabi Nuh a.s di akhirat nanti. Kita sendiri, tak kan sekadar dengar sahaja Nuh a.s buat dakwah, apa pula yang kita lakukan siang dan malam, sepanjang hidup kita ini. Berapa masa kita berikan untuk kesibukan urusan kerja agama dan kerja dunia kita? Apa tugas hakiki kita sebagai seorang Muslim?


Tiada ulasan: