Khamis, April 01, 2010

Destinasi Abadi


Satu ketetapan yang dijadikan Allah bahawa dalam kehidupan dunia ini, kesenangan dan kesusahan telah disatukan. Ada kalanya kita senang, ada ketikanya kita dalam kesusahan. Terkadang kita di atas, terkadang kita dibawah. Lumrahnya kesenangan dan kesusahan mahupun kegembiraan dan kesedihan akan datang dan pergi silih berganti.

Akan tetapi, kehidupan akhirat yang akan kita tempuhi nanti adalah sebuah kehidupan yang terpisah didalamnya antara kesenangan dan kesusahan. Jika seseorang itu di dunia dia mentaati Allah, mengamalkan sunnah, menekan nafsu dan berbuat kebaikan, maka kesenangan yang akan dinikmatinya di akhirat nanti adalah kesenangan yang selama-lamanya. Kegembiraan yang akan dikecapinya adalah kegembiraan yang tiada penghujungnya. Kehidupannya adalah di dalam syurga yang dipenuhi segala kenikmatan dan kebahagiaan. Bahkan hari demi hari di akhirat nanti akan bertambah kesukaan dan kegembiraannya.

Amat malang bagi mereka yang sewaktu didunia tidak mentaati Allah, tidak mengamalkan agama dan hanya menuruti hawa nafsunya, kehidupan akhirat yang akan ditempuhinya adalah kehidupan yang dipenuhi kesusahan yang berpanjangan. Kesusahan di akhirat adalah kesusahan yang teramat susah. Hari demi hari sentiasa dengan penyesalan yang teramat sangat. Tempatnya di akhirat dipenuhi segala macam azab. Semakin hari semakin sengsara, semakin hari semakin derita. Na'uzubillahi min zalik.

Begitu juga kesenangan dan kesusahan di dunia ini bukanlah kesenangan dan kesusahan yang sebenar. kesenangan dan kesusahan yang sebenar adalah di akhirat nanti.

Kesenangan di dunia adalah laksana setitis air jika dibanding dengan kesenangan di akhirat yang seluas lautan. Kenikmatan didunia adalah terlalu sedikit dan terhad. nikmat makanan di dunia hanya di lidah dan tekak, sedangkan nikmat makanan di akhirat seluruh badan terasa kenikmatan. Kesenangan di dunia mudah menjemukan, akan tetapi kesenangan di akhirat tiada bosan dan jemu. Allah telah menyediakan kegembiraan dan keseronokan yang berpanjangan.

Didunia tidak semua tempat dipenuhi keindahan, akan tetapi di akhirat segala tempat adalah indah dan menarik. Dihembuskan dengan wangian yang harum semerbak, dialunkan dengan alunan puji-pujian yang menyasyikkan, dilayan dengan layanan yang amat istimewa, setiap latar pemandangan begitu mempersona, keluasan yang sekurang-kurangnya lebih luas dari sepuluh kali ganda besar dunia ini, dialah rajanya. Akan dipakaikannya dengan pakaian yang indah dan menawan, dari kain yang terbaik dari segala kain. Disediakan untuknya mahligai dari permata dan bermacam bahan binaan yang tidak terjangkau dek akal. Apa terlintas semua tersedia. Kesenangan akhirat kenikmatannya, kebahgiaannya, keseronokkannya tidak terbanding dengan kesenangan di dunia yang secangkir cuma ini. Kesenangan di akhirat adalah kesenangan sebenar. Harganya: Taati Allah dan rasul di dunia ini.

Sedangkan kesusahan di dunia juga bagaikan setitis air jika hendak dibanding dengan kesusahan di akhirat yang seluas lautan. Kesusahan di dunia adalah terlalu sedikit jika dibanding dengan kesusahan di akhirat. Susah di dunia kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Sedangkan di akhirat, kemana hendak dikais kesenangan buat menutup kesusahan. Jika lapar di dunia, boleh dicari sesuap makanan buat menghilangkan kelaparan, sedangkan lapar di akhirat akan diberikan padanya makanan dari buah berduri yang mengazabkan dan minuman dari nanah yang amat menjijikkan. Kekenyangan yang sama sekali tidak berbaloi. Selain itu akan dipakaikan padanya pakaian yang sangat busuk, akan disiksa ia dengan siksaan yang berat. Akan menjerit melolonglah ia dalam tempoh yang sangat lama. Susah di dunia, boleh dicari handai dan taulan meminta bantuan, sedangkan susah di akhirat kemana bantuan hendak di cari. Kesusahan di akhirat temannya adalah kegelapan, kepanasan, kekotoran, kelaparan, kesengsaraan, tangisan dan penyesalan.

Susah dan sakit di dunia ada batasnya, jika tidak hari ini sembuh, esok lusa sembuhnya ia. Jika tidak esok lusa, seminggu dua, atau sebulan dua atau bertahun lamanya mungkin akan sembuh juga. Jika tidak sembuh sekalipun, kematian akan menjadi penamat kepada kesakitan tersebut. Akan tetapi kesakitan di akhirat, adalah kesakitan yang tiada penamat dan kematian. Hancur tubuh sekalipun akan bercantum kembali menyambung kesakitan yang berpanjangan. Sesungguhnya kesusahan di akhirat tidak terperi deritanya, serta tidak mampu bahasa hendak merungkaikannya. Nau'zubillah.

Kesusahan di dunia bukanlah kesusahan sebenar, sedangkan kesusahan sebenar adalah bermula setelah kematian.

Sekadar peringatan untuk diri sendiri, agar tidak terbuai dengan kenikmatan dunia serta tidak lupa akan kehidupan sebenar iaitu kehidupan akhirat yang menanti. Allah swt menghantar kita di dunia ini adalah untuk kita bahagia di akhirat, maka taatilah Allah dan rasul, selagi hayat masih ada. Bersama berusaha dan mengajak orang lain menjadi di kalangan mereka yang bahagia di dunia dan akhirat.

-Ishak Zaini, SMK Kompleks KLIA, April 2010.

2 ulasan:

seorangnenektua berkata...

Bila terpandang syurga kita lupa dulu pernah susah kat dunia.

Ishak Zaini berkata...

berakit2 ke hulu, berenang2 ke tepian..
bersakit2 dahulu, bersenang2 kemudian..