Isnin, November 09, 2009

Dakwah Sang Semut


Assalamu'alaikum..
Firman Allah s.w.t:


حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِي النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ

Maksudnya: (Maralah angkatan itu) hingga apabila mereka sampai ke Wadi an-Naml, berkatalah seekor semut: “Wahai sekalian semut, masuklah ke sarang kamu masing-masing, jangan Sulaiman dan tenteranya memijak serta membinasakan kamu, sedang mereka tidak menyedari”.

(Surah al-Naml: 18)


Hebat Allah! Perkataan dakwah semut ini mengajak kawan-kawannya masuk ke dalam sarang sahajapun telah Allah rakam dan abadikan dalam Kitab al-Quranul Karim yang suci, Kitab yang paling benar, kitab yang dibaca oleh umat ini berulang-ulang kali setiap hari sehingga hari kiamat. Kitab yang tersemat utuh di dada-dada para hafiz. Kitab yang menjadi panduan hidup bagi setiap mukmin. Kitab yang mukjizatnya kekal dari dulu sehingga hari kiamat.

Tuan, al-Quran bukanlah kisah sejarah sebagaimana kisah hikayat atau kisah dongeng atau cerita kanak-kanak. Maha suci Allah dari sahaja-sahaja mahu bercerita kepada kita. Maha suci Allah dari menceritakan perkara yang sia-sia. Bahkan setiap yang Allah firmankan di dalam al-Quran tidak ada yang meragukan padanya.

ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ

Maksudnya: Kitab ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa.
(Surah al-Baqarah: 2)

Quran adalah pedoman hidup kita. Fikirkan, andai perkataan mengajak masuk sarang sahaja pun Allah punyalah suka sehingga mengabdikan dakwah semut ini di dalam Kitab yang paling agung, maka apatah lagi kesukaan Allah pada perkataan atau suara-suara dakwah yang mengajak manusia kepada mentauhidkan Allah s.w.t dan suara-suara yang mengajak manusia agar terselamat dari kebinasaan yang lebih dahsyat di akhirat. Betapa sudah tentu Allah lebih suka lagi.

Di dalam al-Quran Allah tidak memfokuskan ibadah nabi-nabi tapi Allah banyak fokuskan dakwah nabi-nabi. Banyak Allah kisahkan dakwah nabi-nabi, bahkan Allah ulang-ulang cerita contohnya kisah dakwah yang dijalankan oleh Musa a.s berada di banyak tempat di dalam al-Quran. Untuk apa Allah banyak abadikan kisah-kisah dakwah tersebut, untuk apa Allah ulang cerita? Adalkah dakwah ini tanggungjawab nabi s.a.w seorang sahaja? Adakah kitab al-Quran ini diturunkan untuk Rasulullah s.a.w seorang sahaja? Tentulah tidak. Bahkan al-Quran adalah panduan kita semua juga.

Berbalik kepada antara dakwah semut mengajak kawan-kawannya masuk ke sarang dan dakwah orang-orang Islam mengajak manusia kepada Allah s.w.t. Allah telah mengiktiraf perkataan mengajak kepada Allah sebagai perkataan yang terbaik. Firman Allah s.w.t:

وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحاً وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

Maksudnya: Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengEsakan dan mematuhi perintah) Allah, serta dia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!

(Surah al-Fusilat: 33)



Antara kita dan semut, siapa yang lebih utama untuk jalankan dakwah?
Oleh itu semua niat untuk untuk sukakan Allah dan Rasul dengan menyambung kerja baginda menjalankan dakwah insyaAllah!

Tiada ulasan: