Rabu, Jun 05, 2013

Dunia Persinggahan


Dunia hanya tempat untuk kita singgah. Seratus tahun dahulu kita belum ada di dunia ini dan seratus tahun akan datang pun insyaAllah kita bukan lagi penghuni dunia ini. Yakinlah bahawa apa-apa yang kita kecapi di kehidupan dunia ini hanya bersifat sementara, jika kaya harta sesungguhnya kaya harta itu hanya kaya sementara, begitu juga dengan pangkat darjat, kecantikan, kesenangan, kesihatan, kepandaian, kemudaan semuanya hanya bersifat sementara kerana kita adalah bakal sekujur mayat akhirnya. 

Kematian merupakan pengakhiran bagi sebuah kehidupan yang sementara, dan permulaan kepada sebuah kehidupan yang kekal abadi.

Sebaik-baik bekalan yang akan kita bawa untuk kehidupan kita yang kekal abadi nanti adalah iman dan amal soleh. Dan peluang yang Allah berikan untuk kita persiapkan bekalan iman dan amal soleh adalah sekarang dengan dengan umur yang kita ada sebagai modalnya. Apabila datang kematian maka peluang untuk beriman dan beramal akan tertutup. 

Jadi rebutlah peluang yang kita ada sekarang ini sebaiknya. Basahkan lidah dengan al-quran, hidupkan hati dengan zikrullah, ringankan kaki melangkah ke rumah-rumah Allah, perbanyakkan solat2 sunat, bermurah hatilah dalam bersedekah, ajak mengajaklah kepada kebaikan serta berlumba-lumbalah dalam perkara ketaatan. Sementara ruang masa dan waktu yang ada ini belum tertutup.

Kerana dunia ini hanya sebuah tempat yang kita singgah bagi mencari bekalan sebanyak-banyaknya agar akhirat kita nanti beroleh kesenangan dan kebahagiaan yang hakiki.

Muhammad Ishak Zaini
5 Jun 2013
26 Rejab 1434H

1 ulasan:

syukri berkata...

salam tuan...saya syukri mahala masjid pekan ar-rahim...ada masa dating keningau lagi..bole bawa ahlia pegi talim mingguan masturat di rumah saya di kampong limbawan (bawah kg masjid)setiap sabtu,9.30 - 11a.m...jazakallah...