Rabu, Ogos 23, 2006

Bayan Subuh Mesyuarat Malaysia: Maulana Saad

oleh: Allamah Syaikh Muhammad Saad Kandahlawi

tarikh: 7 September 2003

Tuan2 yg mulia..

Ilmu dan amal yg tidak ada dengan perantaraan dakwah akan menjadi adat dan ilmu yg diperolehi secara adat akan menjadi perantaraan untuk mencari duit...Ilmu ada dua (jenis) iaitu ilmu di lidah dan ilmu di hati...Ilmu maklumat sahaja tidak cukup...Duduk dalam bayan untuk dapat maklumat, maka kita tidak akan dapat apa2...Ilmu adalah sepertimana yg dikatakan oleh Nabi Khidir as kepada Nabi Musa as " Carilah olehmu ilmu yg dapat kamu amal"...Ilmu ialah apa (perintah) yg Allah kehendaki ke atas saya...Oleh itu, dalam majlis bayan kita perlu dengar dengan penuh tumpuan bagi menambah yakin kepada Allah Taala dan dengan niat untuk amalkan atau islah diri kita serta menyampaikannya kepada org lain...

Dakwah ialah untuk diri kita, dengan ini kita akan istiqamah...Pintu taubat sentiasa terbuka, kita dakwah org lain untuk diri kita...Keistimewaan dakwah adalah ia akan membina yakin ( Ilallah) org yg memberi dakwah...Memberi amaran kepada org lain, org itu tidak akan dapat manfaat tetapi org yg memberi dakwah akan mendapat kesan...Org yg istiqamah (dalam usaha) akan maju dalam membuat usaha... Mereka yg membuat usaha agama dengan tidak faham, akan mendatangkan musibah dan mereka yg membuat usaha agama kerana dunia juga akan mendapat musibah...Maulana Ilyas rah.a berkata terdapat dua golongan org yg membuat usaha usaha tabligh(iaitu) :

1)Mereka yg keluar di jalan Allah untuk menyelesaikan masalah hutang /sakit /kesusahan...Org yg seperti ini tidak akan istiqamah (dalam usaha)...

2)Mereka yg keluar di jalan Allah (kerana menganggap)itu adalah perintah Allah Taala...Org seperti ini akan istiqamah dalam membuat kerja dan akan mendapat tarbiyyah dan maju (dalam usaha)...

Jalan semua anbiya alaihimussholatu wassalam ialah dakwah... Setiap nabi permulaan usahanya ialah dakwah kalimah tayyibah... Dalam dakwah nabi saw, ada dua golongan (yg menjadi medan) iaitu org yg telah sedia menerima Islam dan golongan yg masih belum menerima Islam... Hari ini salah faham di kalangan ummat, dakwah iman bukan untuk org yg telah beriman... Dakwah iman sebenarnya ialah untuk org2 yg telah beriman...Ini adalah sepertimana difirmankan Allah " Wahai org2 yg beriman, berimanlah kamu...." .. Manakala untuk org yg masih tidak beriman Allah telah berfirman

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُواْ كَمَا آمَنَ النَّاسُ

Dan apabila dikatakan kepada mereka: Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman.. (al Baqarah: 13)

... Nabi saw berkata sahabat adalah seperti bintang2 di langit, barangsiapa yg mengikut salah satu daripada mereka pasti akan berjaya...

Hari ini dakwah iman di kalangan org2 islam telah keluar di kalangan org2 Islam... Dengan dakwah akan wujud iman, dengan iman akan datangnya ihtisab (yakin yg betul dengan janji2 Allah), dengan ihtisab akan menyebabkan seseorang itu dapat beramal... apabila iman lemah, ihtisab akan menjadi lemah dan amal akan menyebabkan tumbuhnya riak...

Para sahabat rahum berkata kami belajar iman dahulu baru belajar al Quran... Para sahabat rahum belajar al Quran untuk memasukkan perintah2 Allah dalam kehidupan mereka... Satu ketika dalam majlis nabis aw, ada seorang sahabat ra telah mengumpat... Nabi saw bersabda kepadanya " Kamu tidak beriman dengan al Quran.." ... Sahabat ra itu berkata, Sesungguhnya saya beriman dengan al quran ya Nabiyyullah... Nabi saw memberitahunya, org yg beriman dengan al Quran akan menjauhkan driinya daripada larangan al Quran...

Rasulullah saw yg mulia pernah bersabda (mafhumnya), perbaharuilah iman kamu dengan memperbanyakkan qaul kalimah La ilaha Illallah. Untuk datanagkan yakin dalam diri kita dan untuk dapat ikhlas dalam kalimah iman, kita perlu buat dua kerja iaitu:

1) Bercakap nama dan zat kebesaran Allah
2) Bercakap nizam Allah yg ghaib

Dakwah kita perlu menafikan benda yg tidak nampak dan nafikan ghairullah... Dengan kita keluarkan yakin kepada ciptaan Allah barulah kita akan dapat yakin kepada Qudratullah...Maulana Yusuf rah.a berkata, asbab2 dijadikan Allah supaya manusia dapat mengenal Allah Taala... Allah jadikan langit dan bumi, binatang dan seluruh ciptaan Allah untuk manusia ini kenal (kekuasaan) Allah...Di samping itu, Allah Taala telah hantar nabi2 alaihimussholatu wassalam di kalangan ummat untuk memperkenalkan ummat kepada Allah Taala... Seterusnya dalam menguruskan nizamNya, nizam ini akan diubah2 supaya tawajjuh manusia dalam semua keadaan hanya pada Allah...

Tanpa dakwah kehidupan org2 Islam dengan org bukan Islam (menjadi) sama sahaja, malahan kehidupan org2 Islam akan bersatu dengan kehidupan org2 bukan Islam... Org yg membuat dakwah akan mendapat nusrah Allah terus menerus... Allah akan membantu org2 yg beriman supaya iman yakin mereka tidak rosak... Jika sangkaan org itu kepada Allah lemah, bantuan Allah tidak akan bersama2 dengannya... Abu Darda ra berdoa dengan penuh yakin kepada (janji) Allah dan apabila kebakaran berlaku, rumahnya tidak terbakar.

Untuk mendapat bantuan Allah terus daripada qudratNya, kita perlu bersangka baik kepada Allah kerana Allah bertindak atas sangkaan manusia... Seterusnya dalam beribadah kita perlu ada sifat taat... Ibadah dan taat berjalan seiring dan tidak boleh dipisahkan... Abi bin Hatim ra dahulunya adalah seorang Nasrani dan kemudiannya telah memeluk Islam... Beliau ra telah bertanya kepada Rasulullah saw, mengapa terdapat firman Allah dalam al Quran yg mengatakan mereka telah menjadikan rahib2 mereka sebagai rob mereka... Rasulullah saw bersabda mafhumnya kamu dikatakan beribadah kepada rahib2 kamu kerana apabila mereka mengeluarkan sesuatu hukum( menghalalkan yg haram dan mengharamkan yg halal) maka kamu ikut, itulah sebabnya kamu dikatakan menjadikan rahib2 sebagai Tuhan kamu...

Usaha tabligh biasanya mengadakan majlis2 iman iaitu bercakap keesaan Allah (wahdaniyyah)... Dengan banyak bercakap tentang wahdaniyyah, kita akan terputus daripada (yakin dan harap kepada) ghairullah... melalui dakwah kita akan dapat ma'rifah daripada qudrat Allah... Ibnu Mas'ud ra ingin diberi tanah daripada seorang sahabah ra, tetapi ia berkata ia tidak memerlukannya... Kalau begitu ambillah tanah itu untuk bekalan anak2 kamu... Beliau telah menjawab, ini juga tidak perlu sebab dia telah mengajar anak2nya ( istiqamah) membaca surah al Waqi'ah...

Mengambil ubat ketika sakit adalah sunnah nabi saw, tetapi sebelum makan ubat hendaklah kita memberi sadaqah, kerana sadaqah itu menjauhkan kita daripada bala musibah... hari ini org2 mengambil insuran untuk melindungi masa depannya... Nabi saw ada bersabda mafhumnya, barangsiapa yg yakin selain daripada Allah, Allah akan menyerahkannya kepada apa yg diyakininya... Asbab yg ada, kita gunakan kerana ini adalah perintah Allah tetapi janganlah kita gunakannya dengan yakin (bahawa ia boleh memberi mudharat atau manfaat)... dengan amal akan datang bantuan Allah Taala... Org Islam hari ini berniaga tetapi hutangnya lebih banyak daripada barang2 dalam kedainya...

Qudrat Allah hanya ada pada zat Allah yg Maha Besar... Maulana yusuf rah.a berkata, apabila kita tidak yakin dengan amal, kita akan bertindak dengan perkara yg haram... Oleh itu, dalam asbabnya tidak ada barakah kerana asas asbabnya adalah daripada sumber yg haram... dan doa org yg seperti ini tidak akan diterima Allah... (Berlakunya perkara) haram dalam asbab kerana kita yakin dengan asbab, kita tidak yakin dengan amal... Allah mengadakan asbab untuk menguji iman manusia... Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa untuk menunaikan keperluan manusia tanpa asbab kerana Allah Taala Maha Berkuasa atas segala2nya.

Org2 yg beriman akan diuji oleh Allah Taala sebagaimana org2 yg terdahulu kerana Allah hendak mendengar(melihat) siapa yg benar siapa yg dusta... Allah perintahkan manusia gunakan asbab (adalah) untuk ujian (atas iman)... Untuk mendapat (manfaat) daripada qudrat Allah, hanyalah melalui perantaraan amal, bukan asbab... Untuk org2 yg beriman, perintah2 Allah adalah amal untuk mendapat manfaat daripada zat Allah... Kita jangan berpuas hati dengan asbab kerana segala asbab Allah jadikan untuk kepuasan org2 kafir... Kita akan berjaya dalam pertentangan dengan org2 kafir dengan adanya perantaraan amal... Qudrat Allah akan bersama2 amal... Allah telah tenangkan nabis saw, janganlah kamu susah hati dengan apa yg diperolehi oleh org2 kafir... Janganlah bimbang walaupun mereka berkumpul beramai2, dan janganlah kamu takut kerana sebenarnya hati2 mereka itu berpecah...

Dalam membuat amal, kita perlu ada sifat sabar kerana Allah telah memerintahkan kita untuk bersabar, solah dan doa... Keburukan amal tidak boleh diselesaikan dengan ibadah semata2... Apakah itu sabar? Iaitu menunaikan perintah2 Allah bertentangan dengan keadaan dan kehendak nafsu kita... Amal puasa itu sebenarnya melakukan perkara yg bertentangan dengan nafsu... Ganjaran untuk sabar adalah syurga... Allah beri kita keinginan untuk tidur dan dalam tidur Allah letakkan perintah (atau amal) bangun malam (tahajjud)... Nabi Musa as telah tanya Allah Taala, adakah Ia tidak tidur? Allah telah perintahkan Musa as pegang dua biji gelas, ternyata ia tertidur dan gelasnya jatuh pecah... Allah berfirman kepada Musa as, jika Allah Taala tidur nescaya apa yg ada seisi dunia ini akan hancur.

Aishah r.ha mencari waktu panas yg terik untuk berpuasa dan ia bermimpi dapat minum air daripada telaga kautsar... Setelah itu ia tidak lagi merasa dahaga sampai bila2... Hari ini, org2 Islam dianiaya dan kita perlu sabar iaitu sabar dengan taqwa... Bersabar tanpa taqwa itulah dinamakan pengecut... Org2 musyrikin yg tidak yakin dengan Allah Taala, berkata org2 Islam akan sentiasa memenangi semua peperangan kerana yakin dalam amal soleh iaitu perintah2 Allah yg mana menyukakan Allah...

Doa tidak akan diterima jika tiada taqwa... Aus bin Malik ra telah ditangkap oleh musyrikin Quraish dan telah diikat dengan kulit yg susah hendak lepas... Nabi saw beritahu kepadanya, bacalah 'lahawlawala quwwata illa billahi ' dan (setelah membacanya) tali2 yg mengikatnya telah terputus... Di luar kurungan ada seekor unta, ia telah menunggangnya, dan di hadapannya ada berpuluh2 ekor unta milik musuh... Ia menunjuk tangannya kepada unta2 itu dan unta2 itu mengikutnya sampai ke rumah... Dalam hadith nabi saw(mafhumnya), barangsiapa yg banyak membaca lahawlawala quwwata illa billahi, Allah Taala akan menutup 99 musibah dan yg paling kecil ialah kebimbangan...

Ramai org yg bersolah tetapi imannya tidak betul kerana ia tidak yakin dengan amal solah boleh selesaikan masalah2 sebaliknya ia lebih yakin dengan perkara yg tidak ada janji2 Allah Taala... Mereka berjumpa ahli2 nujum (atau sihir) untuk selesaikan masalah2... Syaitan laknatullah pun mengajar Muaz ra, jika seseorang membaca ayatul Kursi tiga kali, syaitan tidak akan masuk ke rumahnya... Muaz ra telah tanya nabi saw mengenai org yg mengajarkannya fadhilah ayatul kursi itu... Nabi saw bersabda (mafhumnya) itulah syaitan kerana syaitan juga yakin dengan perintah2 Allah tetapi tidak mahu amal perintah2 Allah...

Kejayaan kita adalah dengan menunaikan perintah2 Allah dalam setiap keadaan (dan masa)... Allah Taala mewujudkan hajat supaya kita menunaikan perintah Allah dalam semua keadaan... Allah perintahkan kita mengamalkan keseluruhan agamanya dengan yakin... Tanpa iman, seseorang itu tidak dapat mengamalkan agama dengan istiqamah... Ummat Islam hari ini mengamalkan agama mengikut suasana... Solah lima waktu berat baginya tetapi ia sanggup untuk tidak tidur sepanjang malam supaya hajatnya tertunai... (Maksud) agama bukan untuk barakah... Org akan keluar ke jalan Allah bila masalahnya selesai... Org seperti ini tidak akan istiqamah keluar di jalan Allah..

Maksud kita mengamalkan agama adalah untuk membina iman yakin yg betul pada zat dan kebesaran serta kekuasaan Allah dalam diri kita... Siapa yg hendakkan dunia, Allah Taala akan beri dunia pada mereka tetapi bagi mereka tidak ada apa2 bahagian pun dalam kehidupan akhirat nanti... Oleh itu kita perlu bergerak untuk hidupkan agama di kalangan ummat... Kita perlu usahakan setiap org Islam datang kepada kerja kenaiban... Dakwah adalah untuk islah diri sendiri... Apabila kita dakwah amal ma'ruf, maka Allah Taala akan memberi kekuatan untuk beramal ma'ruf... Ummat ini telah tinggalkan kerja amar ma'ruf nahi munkar kerana menganggap dakwah adalah untuk org lain... Syaitan telah wujudkan was2 dalam hati org2 Islam yg berdosa... Kamu sendiri tidak melakukan amal soleh, mengapa kamu dakwahkan org kepada kebajikan sedangkan kamu sendiri tidak beramal dengannya... (Org ini akan tertanya2) Adakah saya perlu dakwah sedangkan saya tidak beramal... Seseorang itu perlu mendakwahkan amal soleh walaupun ia belum beramal dengan sesuatu perkara...

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dakwah nabi yang sebenar bukan hanya menyeru orang islam kembali kepada islam , bahkan dakwah yang paling hebat ialah dakwah kepada orang bukan islam............islam bukan hanya dakwah bahkan lebih dari itu,,,,,,,,,,jgn sempitkan islam..............islam iti hebat,,islam itu mulia,,,,,,,,jgn buat makruf sahaja mungkar pun kena cegah...............

cucukaoy berkata...

Assalamualaikum tuan yg di Rahmati Allah. Saya doakan semoga Allah senantiasa melimpahkan hidayahNYA kepada tuan...
saya minta izin mengcopy bayan subuh Maulana Saad.

Yop berkata...

Apa yang selalu berlaku ialah orang yang suka kritik, hentam dan belasah orang lain buat kerja ialah pada hakikatnya dia pun tak buat amal makruf, apalagi nahi munkar. Sebok hentam orang lain saja. Buat kerja!

Park Chick berkata...

MasyaAllah..moga Allah bagi hidayah kepada kita untuk faham dan buat usaha dakwah. Makruf terbesar ialah membesarkan Allah...mungkar terbesar ialah syirikkan Allah. Melalui usaha dakwah, membesarkan Allah dan membuang yakin makhluk (syirik) maka inilah usaha dakwah yang luas, yg syumul. Pertanyaan kepada diri sendiri dan semua umat..Adakah usaha dakwah menukar yakin makhluk (syirik) kepada yakin Allah (tauhid), perbuatan yg tidak mencegah mungkar?

hakim berkata...

Thanks kpd Ishak Zaini. Sahabat ana beritahu, bayan Maulana Saad kat ijtimak 2009 best. Diorang mcm regret bila tau walaupun ijtimak dah habis hari ahad tu.. malam tu, ade gak bayan untuk yg khidmat, oleh Maualana Saad drpd selepas waktu maghrib, sampai almost midnight.

Diorang kata, Maulana Saad pun ingatkan nak beri bayan kejap je, tak perasan bayan sampai kul 11.50pm.

Jadi, ana pun search, jumpa web ni. JazakaAllahu khayr. Mudah-mudahan, insyaAllah dapat jadikan bahan untuk mengajar dan memberitahu sahabat ana yang lain.

SYAFIRUL berkata...

salam tuan2 doakn ana fadzli dapat amal agama dgn sempurna...dakwah maksud hidup amin!

日月神教-任我行 berkata...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,性感影片,正妹,聊天室,
情色論壇